Iedereen die het wel eens over zoekmachine optimalisatie (hoger scoren in Google) heeft gehad, kent het wel: link building. Maar niet iedereen weet wat het inhoudt en hoe je het doet. In een notendop betekent link building dat je backlinks verzameld gericht aan de pagina’s van jouw eigen website vanaf externe websites. Het doel hiervan is om de website sterker te maken. Google ziet een backlink als een soort van stem of verwijzing. Hoe meer kwalitatieve stemmen of verwijzingen je verkrijgt, hoe hoger je stijgt in aanzien.

Als Google je website een hogere waarde geeft omdat je veel relevante backlinks hebt dan kan dit resulteren in een hogere positie in de organische zoekresultaten van Google. Belangrijk is dan wel dat je de pagina’s eerst optimaliseert op zoekintenties. Dit doe je door zoekwoorden te groeperen (bundelen). Vervolgens is het een goed idee om de autoriteit van de pagina te versterken.

Welke zoekwoorden gebruik je bij link building?

hoofdstuk-8-wat-is-link-buildingAls je de content hebt geoptimaliseerd voor de verschillende zoekintenties dan heeft er in de meeste gevallen al een zoekwoorden onderzoek plaatsgevonden. De informatie uit het zoekwoorden onderzoek neem je ook mee naar het versterken van de autoriteit van de pagina’s (link building).

De anchor tekst is of zijn de woorden waarmee er wordt gelinkt naar een pagina binnen je website. Neem als voorbeeld een online kledingwinkel:

Een online kledingwinkel heeft de wens om op ‘herenmode’ gevonden worden, want uit het zoekwoordenonderzoek blijkt er veel zoekvolume zit op het thema herenmode. De pagina die hierop scoort is www.kledingwebshop.nl/herenmode. Tevens blijk dat de pagina op dit moment een 5e plek scoort. De wens is om de autoriteit van deze pagina te verbeteren. Maak eerst een overzicht met relevante websites waar de doelgroep op actief is en dezelfde topic behandelen als waar in je eigen website actief is.

Een veelgestelde vraag is als volgt: “Wat voor anchor teksten kunnen we gebruiken tijdens link building?” Het beste advies is om te kiezen voor een natuurlijke anchor tekst. Dit betekent dat, mocht je zelf invloed hebben op de anchor tekst van een link, je de anchor teksten niet gaat vol spammen met zoekwoorden, maar op een natuurlijke manier plaatst. Verplaats je in de website eigenaar die je hebt benaderd en in de doelgroep. Op welke manier levert de link de meeste waarde voor de doelgroep op? Denk na over hoe je zelf de link naar je website had geplaatst als je zelf de eigenaar van de benaderde website was.

Wat zijn relevante websites?

Je kan niet zo maar elke website benaderen voor een backlink. Is jouw bedrijf actief in reisbranche? Benader dan websites, zoals reisblogs, waar de doelgroep actief is. Heel overdreven gezegd, is het voor een reisorganisatie niet relevant om een link te verkrijgen van een dierenvoeding website.

Denk na over waar de doelgroep actief is en focus je niet 100% op wat goed werkt voor het algoritme van Google. Uiteindelijk doe je link building niet puur om een hogere positie in Google te verkrijgen, maar ook om daadwerkelijk bezoekers vanaf de te benaderen website te sturen naar je eigen website. Doe je dit op een relevante manier dan zal dit resulteren in meer omzet. Uiteindelijk draait het om omzet en niet om bezoekersaantallen. Het algoritme van Google vult geen contactformulier in maar iemand uit de doelgroep wel.

Laten we de online kleding webshop weer als voorbeeld nemen. Er zijn verschillende manieren om relevante websites te vinden waarop de doelgroep actief is:

  • Zoek in Google op termen die voor de doelgroep interessant zijn en kijk of je vanaf deze website een stuk publiciteit kan realiseren. Zoek bijvoorbeeld op: tips voor herenmode in 2016 of trends herenmode.
  • Met welke fabrikanten werk je op dit moment samen? Vraag of ze een link kunnen plaatsen naar je website.
  • Analyseer het linkprofiel van je concurrenten. Websites die linken naar de concurrenten hebben een reden gehad om een backlink te plaatsen. Dit houdt in dat er ook website tussen zitten die

voor jou relevant zijn. Handige tools om de links van concurrenten te analyseren zijn Majestic of Open Site Explorer.
De volgende belangrijke stap is het maken van een onderscheid tussen kwalitatieve websites en niet kwalitatieve websites.

Lage kwaliteit backlinks vs. Hoge kwaliteit backlinks

Bij het samenstellen van een lijst met relevante websites is het ook belangrijk om te kijken naar de autoriteit (lees: kracht) van de websites. Hoe hoger de autoriteit, hoe hoger de link equity die het doorstuurt naar je website. Hoe bepaal je of een website sterk is?
Er zijn verschillende tools beschikbaar om de kracht van een website te bepalen. De beste tools om de kracht van een website te bepalen zijn:

  1. Open Site Explorer
    Deze tool toont meerdere factoren zoals de domain authority of de page authority van pagina. Hoe hoger de domain authority, hoe sterker de website.
    Moz open site explorer
  2. Majestic
    De tool van Majestic is vergelijkbaar met de Open Site Explorer. De trust flow is een indicator van de autoriteit van een domein of pagina en de citation flow is een indicator van de linkpopulariteit van een website of pagina. Hoe hoger de Trust Flow, hoe sterker de website. De Citation Flow is minder belangrijk dan de Trust Flow, idealiter is heeft je website een hogere Trust Flow dan Citation Flow.
    Majestic SEO
  3. Beste tool: gebruik logische kennis
    Laat de afweging voor het benaderen van een website niet puur afhangen van een tool. Gebruik je eigen ervaringen en bepaal zelf of er een relevante link is tussen je eigen doelgroep en de doelgroep van de externe website.

Domain authority building vs. page authority building

Er is altijd een wens om op bepaalde zoekwoorden (of zoek intenties) gevonden te worden. Hierbij wordt het effect van een sterk domein onderschat. In de praktijk betekent dit dat de focus voor de volle 100% op een aantal pagina’s wordt gelegd, terwijl het in de meeste gevallen een beter idee is om de kracht te verbeteren van een domein in zijn geheel.

De kracht van een domein heeft invloed op alle pagina’s binnen een domein. Zie een domein als een grote pan met soep en de onderliggende pagina’s als individuele kopjes soep. Het liefst geef je de voorkeur aan een sterke pan met soep in plaats van slechts een aantal sterke individuele kopjes soep. De soep is in dit geval een figuurlijk voorbeeld van link kracht. Het beste is om eerst te beginnen aan een sterk domein en vervolgens aan de individuele pagina’s.

Hoe werkt link building in de praktijk?

Link building is een begrip dat vaak op een verkeerde manier wordt gebruik of wordt gewenst. Het belangrijkste advies is dat je je moet focussen op de doelgroep en niet op het algoritme van Google. Hieronder wordt toegelicht hoe link building er in de praktijk uit ziet:

  1. Begin vanuit een, bijvoorbeeld Excel, bestand en documenteer hier de belangrijkste gegevens. Denk hierbij aan:
    – De contactgegevens van de website
    – Cijfers over de sterkte van de website, zoals Trust Flow of Domain Authority
    – Datum laatste contact
    – Opmerkingenveld vrij voor belangrijke informatie
    – URL waar geplaatste link op staat
    – Anchor tekst van de link
  2. Vul het bestand met relevante websites. Zoek eerst een aantal websites en benader deze vervolgens.
  3. Plan tijd in zodat je alle websites kan benaderen. Tel hier zeker een paar uur voor uit, het duurt waarschijnlijk langer dan je denkt.
  4. Denk na over in welke vorm er een samenwerking met een externe website kan worden opgepakt. Benader je een blog? Kijk of je een uniek stuk content kan schrijven waar de blogger nog niet over heeft geschreven. Wees creatief en denk na over hoe je voor toegevoegde waarde kan zorgen voor de externe website en zo dus ook voor je eigen doelgroep.
  5. Plan tijd in om het contact te onderhouden.

Wat is het effect van link building: voor- en nadelen

In zekere zin is link building een vorm van online PR. In vergelijking met traditionele PR zijn er weinig verschillen. Hieronder worden de voor- en nadelen van link building beschreven:

  • Voordelen:
    – Brengt je website onder de aandacht van de doelgroep
    – Zorgt voor een hogere autoriteit van de website
    – Websites met een sterk linkprofiel worden vaker gecrawld door Google. Hierdoor worden wijzigingen op de website sneller opgepikt.
  • Nadelen:
    – Veel bedrijven kiezen voor een korte termijn strategie. Dit resulteert snel in niet kwalitatieve links vanaf andere websites waarbij de relevante klik met de doelgroep niet wordt gemaakt. Op deze manier mist link building zijn doel.
    – Link building is arbeidsintensief en het kan een tijd duren voor een goede band wordt opgebouwd met een externe website.
    – Gebruik je tactieken die niet zijn toegestaan volgens de richtlijnen van Google dan is het mogelijk dat je hiervoor een algoritmische en/of een handmatig penalty ontvangt. Houd dus altijd rekening met de richtlijnen van Google!