Iedereen die het wel eens over zoekmachine optimalisatie (hoger scoren in Google) heeft gehad, kent het wel: link building. Maar niet iedereen weet wat het inhoudt en hoe je het doet. In een notendop betekent link building dat je backlinks verzameld gericht aan de pagina’s van jouw eigen website vanaf externe websites. Het doel hiervan is om de website sterker te maken. Google ziet een backlink als een soort van stem of verwijzing. Hoe meer kwalitatieve stemmen of verwijzingen je verkrijgt, hoe hoger je stijgt in aanzien.

Als Google je website een hogere waarde geeft omdat je veel relevante backlinks hebt dan kan dit resulteren in een hogere positie in de organische zoekresultaten van Google. Belangrijk is dan wel dat je de pagina’s eerst optimaliseert op zoekintenties. Dit doe je door zoekwoorden te groeperen (bundelen). Vervolgens is het een goed idee om de autoriteit van de pagina te versterken.

Welke zoekwoorden gebruik je bij link building?

hoofdstuk-8-wat-is-link-buildingAls je de content hebt geoptimaliseerd voor de verschillende zoekintenties dan heeft er in de meeste gevallen al een zoekwoorden onderzoek plaatsgevonden. De informatie uit het zoekwoorden onderzoek neem je ook mee naar het versterken van de autoriteit van de pagina’s (link building).

De anchor tekst is of zijn de woorden waarmee er wordt gelinkt naar een pagina binnen je website. Neem als voorbeeld een online kledingwinkel:

Een online kledingwinkel heeft de wens om op ‘herenmode’ gevonden worden, want uit het zoekwoordenonderzoek blijkt er veel zoekvolume zit op het thema herenmode. De pagina die hierop scoort is www.kledingwebshop.nl/herenmode. Tevens blijk dat de pagina op dit moment een 5e plek scoort. De wens is om de autoriteit van deze pagina te verbeteren. Maak eerst een overzicht met relevante websites waar de doelgroep op actief is en dezelfde topic behandelen als waar in je eigen website actief is.

Een veelgestelde vraag is als volgt: “Wat voor anchor teksten kunnen we gebruiken tijdens link building?” Het beste advies is om te kiezen voor een natuurlijke anchor tekst. Dit betekent dat, mocht je zelf invloed hebben op de anchor tekst van een link, je de anchor teksten niet gaat vol spammen met zoekwoorden, maar op een natuurlijke manier plaatst. Verplaats je in de website eigenaar die je hebt benaderd en in de doelgroep. Op welke manier levert de link de meeste waarde voor de doelgroep op? Denk na over hoe je zelf de link naar je website had geplaatst als je zelf de eigenaar van de benaderde website was.

Wat zijn relevante websites?

Je kan niet zo maar elke website benaderen voor een backlink. Is jouw bedrijf actief in reisbranche? Benader dan websites, zoals reisblogs, waar de doelgroep actief is. Heel overdreven gezegd, is het voor een reisorganisatie niet relevant om een link te verkrijgen van een dierenvoeding website.

Denk na over waar de doelgroep actief is en focus je niet 100% op wat goed werkt voor het algoritme van Google. Uiteindelijk doe je link building niet puur om een hogere positie in Google te verkrijgen, maar ook om daadwerkelijk bezoekers vanaf de te benaderen website te sturen naar je eigen website. Doe je dit op een relevante manier dan zal dit resulteren in meer omzet. Uiteindelijk draait het om omzet en niet om bezoekersaantallen. Het algoritme van Google vult geen contactformulier in maar iemand uit de doelgroep wel.

Laten we de online kleding webshop weer als voorbeeld nemen. Er zijn verschillende manieren om relevante websites te vinden waarop de doelgroep actief is:

  • Zoek in Google op termen die voor de doelgroep interessant zijn en kijk of je vanaf deze website een stuk publiciteit kan realiseren. Zoek bijvoorbeeld op: tips voor herenmode in 2016 of trends herenmode.
  • Met welke fabrikanten werk je op dit moment samen? Vraag of ze een link kunnen plaatsen naar je website.
  • Analyseer het linkprofiel van je concurrenten. Websites die linken naar de concurrenten hebben een reden gehad om een backlink te plaatsen. Dit houdt in dat er ook website tussen zitten die voor