Wil je zorgen voor een gezonde en georganiseerde URL’s, dan helpt de optie Index je verder op weg. En dat is handig, want foutloze URL’s zorgen voor een hogere positie in de rankings. Van URL fouten oplossen tot het verwijderen van URL’s, maak gebruik van deze inzichten en mogelijkheden.
Lees alle delen van onze Google Search Console Guide en ontdek hoe je het maximale uit jouw website kunt halen.
- Introductie: Google Search Console Gids- Deel 1/9
- Google Search Console instellen – Deel 2/9
- Google Search Console gebruiker toevoegen en verwijderen – Deel 3/9
- Resultaten in Google Search Console – Deel 4/9
- URL inspectie Google Search Console – Deel 5/9
- Google Search Console robots.txt en meer – Deel 6/9
- Met Search Console een mobielvriendelijke website – Deel 7/9
- Google Search Console koppelen aan Analytics – Deel 8/9
- Google Ads koppelen aan Search Console – Deel 9/9
Index dekking: fouten analyseren en oplossen
Ontdek in een overzicht welke pagina’s zijn geïndexeerd én welke eventuele problemen er zijn gevonden. Dit kan allemaal in het rapport indexdekking van Google Search Console.
Fout, geldig met waarschuwing, geldig en uitgesloten. Vier categorieën die je direct een goede indruk geven van een URL. Mochten er fouten gevonden zijn, dan wordt dit duidelijk vermeld onder de grafiek. Gelukkig laat Google je niet alleen achter met de problemen. Door op de foutmelding door te klikken, ontvang je uitgebreide instructies hoe je de foutmeldingen kunt oplossen.
Wanneer je de crawl rapporten bekijkt, kun je diverse foutmeldingen in Google Search Console tegenkomen. Wij leggen voor je uit wat de foutmelding betekent en hoe je dit op kunt lossen.
- Serverfout 500: deze http statuscode geeft aan dat er een interne serverfout is opgetreden. De foutmelding is heel algemeen en wijst dus geen specifieke fout aan. Wel kun je een paar testen uitvoeren, zoals de cache van je browser legen, de wellicht vele pluggins één voor één uit- en aanzetten en checken of de PHP script de juiste rechten heeft.
Zorg ervoor dat je na elke test weer even test of de website het doet en de serverfout 500 nog wordt weergegeven.
- Fout met omleiding: er zijn diverse type omleidingsfouten die Google kan aantreffen. Bijvoorbeeld een URL met een te lang omleidingsketen, een omleidings-URL die veel te lang is of een onjuiste URL voor het omleidingsketen.
Nu is het dus belangrijk om ervoor te zorgen dat de omleidings-URL klopt.
- Ingediende URL geblokkeerd door robots.txt: een geïndexeerde pagina in kortgezegd niet geaccepteerd door het robots.txt bestand. Met de Google Search Console txt tester kun je zien of de URL daadwerkelijk wordt geblokkeerd.
Wil je toch dat de URL wordt geïndexeerd, dan kun je het robots.txt bestand verwijderen of wijzingen.
- Ingediende URL gemarkeerd als noindex: Een metatag of HTTP-header van deze URL bevat een noindex-richtlijn. Op deze manier weet de crawler bij het bezoeken van de pagina direct dat de content niet geïndexeerd hoeft te worden.
Wil je toch de inhoud laten indexeren? Dan is het belangrijk om de content=noindex te verwijderen uit de HTML.
- Ingediende URL is een soft 404: de foutmelding soft 404 vertelt de gebruiker dat de pagina niet bestaat. In sommige gevallen wil je bewust geen indexatie van de pagina. Wil je wel dat de URL geïndexeerd wordt, dan is een soft 404 foutmelding natuurlijk nadelig, want zo worden de zoekwoorden niet opgenomen in de zoekresultaten.
Je kunt de 404 fout oplossen door de URL inspectie tool te gebruiken. De fout kan bijvoorbeeld liggen aan afbeeldingen die niet willen laten, onjuist script of andere niet-content elementen.
- Ingediende URL retourneert ongeautoriseerd verzoek (401): de 401 unauthorized foutmelding geeft aan dat er bijvoorbeeld een inlogprobleem is in de browser. Soms is deze fout simpel op te lossen door de cache en geschiedenis van de browser te wissen, omdat er een update is geweest in het systeem.
Hoe voeg je een XML sitemap toe aan Google?
Door een sitemap in Search Console toe te voegen, vertel je aan Google welke pagina’s er allemaal op je website te vinden zijn. Een XML sitemap is – in tegenstelling tot een HTML sitemap – niet zichtbaar voor bezoekers. XML geeft namelijk aan dat alleen zoekmachines het kunnen lezen. Je voelt hem zelf misschien al aan: dit heeft uiteraard invloed op het vindbaar zijn in Google.
Een XML sitemap in Google Search Console toevoegen is in alle situaties belangrijk. Maar het helpt Google extra bij het begrijpen van je website als:
- Je een grote website hebt
- Een goede interne linkstructuur ontbreekt
- Je een nieuwe website hebt en nog weinig interne links
In de optie ‘Sitemaps’ van GSC kun je XML sitemaps in Search Console indienen, de huidige sitemaps bekijken en eventuele foutmeldingen ontdekken.
Nu je weet wat een XML sitemap inhoudt, wil je vast ook graag weten hoe je de XML sitemap in Search Console kunt aanmelden. Uiteraard is het dan belangrijk dat je eigenaarsrechten hebt van de website. Vervolgens kun je de XML sitemap toevoegen.
Gaan we nu een stap te snel? Misschien heb je nog helemaal geen XML sitemap, maar wil je deze wel graag maken of aan laten maken. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een tool te gebruiken. Hier voer je de URL’s in van je website en de verdere gewenste gegevens. Vervolgens wordt de sitemap voor je gemaakt. Deze kun je altijd nog zelf aanpassen.
> Wil je het maken van een XML sitemap liever uitbesteden? Wij zijn SEO specialist en zorgen ervoor dat géén één URL ongezien blijft bij Google. Dankzij een volledige sitemap in Search Console.
Hoe verwijder je een URL uit de zoekresultaten?
Verouderde of niet-relevante content kun je verwijderen via het CMS-systeem, maar dit betekent niet dat de verwijderde URL niet meer in de index van Google staat. Daarom is het belangrijk om verwijderde pagina’s hier in te dienen zodat bezoekers niet op een kapotte pagina kunnen komen.
Wil je de URL tijdelijk verwijderen uit de zoekresultaten, dan kun je dit doen via de optie > Index > verwijderingen.
URL tijdelijk uit zoekresultaten verwijderen is in een mum van tijd gedaan. Kopieer de URL en dien het verzoek in. De pagina wordt vervolgens verwijderd uit de zoekindex.
Wil je de URL permanent verwijderen, dan kun je dit zelf instellen. Gebruik bijvoorbeeld de HTTP statuscode 404 (niet gevonden) of 410 (verdwenen). Ook de metatag content = noindex kan effectief zijn om de URL uit de zoekresultaten te halen. De crawler van Google krijgt namelijk steeds de melding dat er geen URL of content te vinden is.
> Wist je dat een optimale online marketing strategie voor een optimale omzet zorgt? Wij zijn online marketing expert en zorgen voor meer omzet én minder tijdverlies.