Na veel zwoegen en zweten heb je een tekst op papier gekregen. Dan is het wel zo fijn als het resultaat belonend is. Google kan met de Googlebot jouw website en URL’s inspecteren. Zorg er daarom voor dat iedere URL klaar is voor een URL-inspectie van Google. Zodra de URL geïnspecteerd is, wordt de pagina ook geïndexeerd in Google. Uiteraard alleen wanneer alles goed wordt beoordeeld.

 

Lees alle delen van onze Google Search Console Guide en ontdek hoe je het maximale uit jouw website kunt halen.

 

Liever het gehele artikel in PDF formaat in je e-mail ontvangen?

Controleer of een URL zichtbaar is in Google

Nadat je een nieuwe pagina live hebt gezet, is het even wachten geblazen tot de Google crawler langs is gekomen. De Googlebot leest onder andere de tekst en weet zo een inschatting te geven waar de tekst over gaat. Dit is een belangrijk moment, want de Googlebot gaat nu bepalen of en hoe je op een zoekwoord gaat ranken.

Wil je even snel checken of de Googlebot de URL al heeft geïndexeerd? Dit kun je heel eenvoudig doen:

  • Ga naar de Google zoekmachine
  • Type ‘site:’
  • Plak vervolgens de hele URL achter site:

 

Verschijnt de URL in de zoekresultaten? Dan is de Googlebot al langsgekomen en is de URL dus geïndexeerd.

Zo werkt de URL-inspectie tool

Wil je meer informatie hebben over een bepaalde URL of kun je de pagina niet vinden via site:, dan is de URL-inspectie tool van Google Search Console erg handig. Je kunt eenvoudig de indexatiestatus van de pagina ontdekken, plus de extra informatie over de betreffende URL.

URL-inspectie-uitvoeren-google-search-console

De gehele URL – inclusief https:// – kun je in de bovenstaande balk plaatsen. Nadat je op ENTER hebt geklikt zijn er diverse opties mogelijk.

Wat word je wijzer wanneer je een URL door de URL-inspectie tool haalt?

  • Ontdek de huidige indexeringsstatus van de URL
  • Test met live URL of een pagina klaar is voor de indexering
  • Achterhaal wat eventuele blokkades zijn voor de indexering
  • Dien een aanvraag in om een URL (opnieuw) te laten indexeren
  • Bekijk de URL door de ogen van de Googlebot
  • Ontdek of de URL is opgenomen in een sitemap

> SEO specialist inhuren? Meer online zichtbaarheid = meer bezoekers = meer omzet!

URL inspectie: live URL testen

Je hoopte dat de URL al opgenomen was door Google. Helaas is de crawler nog niet langs geweest. Voordat je een indexatie aanvraag indient, is het handig om eerst de URL live te testen. Stel dát de pagina nog fouten bevat, dan kun je dit nog oplossen. Het aanvragen van een URL-indexering kan namelijk wel twee weken duren. Deze kostbare tijd wil je natuurlijk anders benutten.

Gelukkig is de live URL test in een mum van tijd uitgevoerd. Het duurt één tot twee minuten en zorgt er dus voor dat je snel een idee hebt of de pagina klaar is om gecrawlt te worden door Google.

Is de pagina klaar voor een URL-indexering, dan kun je een indexering aanvragen.

Indexering aanvragen URL-inspectie tool

Is je pagina nog niet geïndexeerd, dan kun je een indexatieverzoek indienen bij Google. Binnen twee weken is de URL indexatie uitgevoerd. Zo zorg je ervoor dat de pagina sneller opgenomen wordt in de rankings.

Nadat de URL is geïndexeerd door Google, kun je allerlei informatie vinden over deze URL.

URL-indexeren-door-Google

Dekking URL-inspectie: wat vertelt Google hier?

In de bovenstaande afbeelding zie je het onderwerp dekking staan. Hier wordt niet alleen de indexstatus van de URL weergegeven, maar ook het proces. Wat kun je nog meer bij dekking tegenkomen?

  • Status indexatie: hoe ver is het indexeringsproces?
  • Sitemaps: welke bekende sitemaps verwijzen naar deze pagina? Uiteraard moeten deze sitemaps zijn ingediend via rapport ‘sitemaps’.
  • Verwijzende pagina: een interne link of een bovenliggende pagina kan naar deze betreffende URL verwijzen. Mogelijk heeft Google de betreffende pagina ook gevonden via verwijzende interne links.
  • Laatste crawl: wanneer heeft Google voor het laatst deze pagina bezocht?
  • Crawl toegestaan: je kunt zelf aangeven of de URL gecrawld mag worden door Google. Wil je de Googelbot blokkeren op deze pagina, dan moet je een robots.txt-regel invoeren.
  • Pagina ophalen: hier wordt aangegeven of Google de pagina kan bereiken. Wanneer er een robots-txt geldt, dan zal hier een foutmelding zichtbaar zijn.
  • Indexering toegestaan: mocht een indexering niet mogelijk zijn, dan wordt hier uitgelegd wat de reden is.
  • Door gebruiker aangegeven canonieke URL: heb je een canonieke URL voor deze pagina aangegeven, dan zal dat hier vermeld worden. Dit is handig wanneer je bijvoorbeeld dubbele pagina’s hebt, maar je maar één van deze pagina’s wil laten indexeren.
  • Door Google geselecteerde canonieke URL: Google zelf selecteert uiteindelijk de canonieke URL. De pagina die Google als canonieke URL heeft gekozen, wordt hier weergegeven.

Mobiele bruikbaarheid: wat vertelt Google hier?

Meer en meer telt de mobiele bruikbaarheid van je website mee. Niet zo gek, want steeds meer bezoekers bezoeken jouw website via hun mobiel. Wellicht pak je zelf ook sneller je mobiel erbij. Hoe het ook zij: bij mobiele bruikbaarheid vertelt Google Search Console je uitgebreid of URL mobielvriendelijk is.

Zoekvak voor sitelinks: wat vertelt Google hier?

Een zoekvak voor sitelinks is een optie die je kunt toevoegen aan een URL. Wanneer mensen zoeken op een bepaalde term en jouw website verschijnt in beeld, dan is onder de meta title een zoekbalk te vinden. Hier kunnen mensen eenvoudig een vraag of onderwerp intikken. Zoekvak voor sitelinks geeft aan of en welke pagina’s zo’n zoekbalk hebben.

Al met al kun je veel nuttige en technische informatie achterhalen via de URL-inspectie tool van Google Search Console. Zijn er problemen gevonden, dan is het noodzaak om deze snel op te lossen. Zo zorg je ervoor dat de URL zo snel mogelijk hoog kan scoren.

> Meer omzet genereren doe je met een Google-vriendelijke website. Onze online marketing experts brengen jouw website én omzet naar een hoger niveau!